گزارش های مربوط به پایگاه داده

گزارش های مقاله نویسی | نوید کاظمی پور

گزارش های مربوط به پایگاه داده

گزارش های مقاله نویسی | نوید کاظمی پور

گزارش شماره 3 | ترجمه مقدمه

دوشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۱، ۰۳:۱۰ ب.ظ

باسمه تعالی

نام و نام خانوداگی گزارش دهنده: نوید کاظمی پور

ارسال به : استاد محمد صادق شایسته منش

عنوان: گزارش شماره 3 هفته سوم فعالیت های انجام شده.

 

با سلام و احترام خدمت استاد گرامی ، در هفته سوم بنده مقدمه هر سه مقاله را ترجمه کردم و سپس خلاصه کردم و به عنوان مقاله موضوع خودم با همان ساختار علمی نوشتم. مقدمه ترجمه شده و خلاصه شده برای موضوع من در همین صفحه آمده است.

مقدمه:

اطلاح NoSql توسط کارلوس استروزی مطرح شد که از این اصطلاح برای معرفی پایگاه داده خود استفاده کرد که یک پایگاه داده سبک وزن و غیر رابطه ای بود که از sql  استفاده نیمکرد. پرکاربردترین پایگاه‌های اطلاعاتی این روزها پایگاه‌های داده NoSql هستند که روش ذخیره داده‌ها در سیستم‌های سنتی RDBMS را دوباره تعریف کرده‌اند. مزیت اصلی آنها این است که نحوه مدیریت داده ها بدون ساختار است. طراحی شده برای پردازش حجم قابل توجهی از داده های بدون ساختار با سرعت 10 برابر سریعتر از RDBMS سنتی، در دسترس بودن و تحمل خطا از مزیت های بزرگ این نوع پایگاه داده است

واژه NoSql به سیستمی اطلاق میشود که از sql  استفاده نمیکند. مدل‌های NoSql معمولاً سریع‌تر هستند و می‌توانند مقادیر زیادی از داده‌های ناهمگن را در مقایسه با مدل‌های پایگاه‌داده رابطه‌ای پردازش کنند، از این رو اغلب به دلیل سرعت و انعطاف‌پذیری خود، هنگام کار با مجموعه داده‌های بزرگ و بدون ساختار، اولین انتخاب هستند. آنها نه تنها می توانند داده های بدون ساختار را مدیریت کنند، بلکه می توانند Big Data را به سرعت پردازش کنند و از این رو آنها را به اولین انتخاب در بین شرکت های فناوری برتر مانند فیس بوک، گوگل، توییتر و غیره تبدیل می کنند. تمرکز اصلی ما برای این مقاله MongoDB خواهد بود. MongoDB که به زبان C++  نوشته شده است، یک پایگاه داده منبع باز است که در حال حاضر با توجه به ردیابی وبسایت dbengins، محبوب ترین پایگاه داده NoSql است. DB-Engines بیش از 340 سیستم پایگاه داده را بر اساس محبوبیت آنها رتبه بندی می کند. این امتیاز محبوبیت با در نظر گرفتن تعدادی از عوامل مانند نتایج موتور جستجو، Google Trends، تالارهای گفتگوی Stack Overflow، تعداد مشاغل موجود و نمایه های موجود در شبکه های حرفه ای مانند LinkedIn و شبکه های اجتماعی مانند توییتر ایجاد می شود.

با این حال، وقتی در مورد امنیت صحبت می کنیم، بسیار ضعیف است. احراز هویت و رمزگذاری وجود ندارد و زمانی که در آن اجرا میکنیم نیز ضعف دیده میشود. با توجه به اینکه امنیت با داده‌ها، ضروری‌ترین بخش هر سیستمی است، زیرا اطلاعات حساس مربوط به کاربران زیادی در پایگاه‌های داده ذخیره می‌شود و نگرانی از محرمانه بودن و حفظ حریم خصوصی داده‌ها و امنیت ارائه شده توسط این سیستم‌ها را افزایش می‌دهد.در این مقاله، ویژگی‌های امنیتی اصلی MongoDB، مروری کوتاه بر عملکرد پایگاه داده و چگونگی بهبود این نقص‌های امنیتی بحث می‌کنیم.

با سپاس و تشکر فراوان

فایل پی دی اف این گزارش : دریافت
حجم: 210 کیلوبایت

  • نوید کاظمی پور